Velkommen til min verden

Mit navn er Claus Dalby, og jeg er især kendt for min have i Risskov i udkanten af Aarhus. Haven, der har været omdrejningspunktet i en del tv-udsendelser, er også blevet portrætteret i magasiner og medier over hele verden.

Ud over at være havemand er jeg forlægger, fotograf og forfatter. Til dato har jeg skrevet omkring tredive bøger om blomster og haver. Og i foråret 2022 udkommer min første engelsksprogede bog, Containers in the Garden.

Design og indretning har altid haft min store interesse, og jeg holder af at skabe hyggelige og personlige miljøer både ude og inde. Jeg er ikke nem at sætte i bås. For på den ene side har jeg en maksimalistisk tilgang og omgiver mig med mange ting, men jeg ynder også den mere enkle stil. Faktisk mener jeg ikke, at det ene udelukker det andet.

Udvalget i Claus Dalby Home & Garden afspejler min stil, og jeg nyder at sammensætte på tværs af genrer. Jeg holder af mange forskellige stilarter, og min passion er især arbejdet med farver.

Mit mål er at inspirere, og jeg supplerer hele tiden med nye produkter fra ind- og udland.

Hygge

Det ligger dybt i mig at skabe hyggelige og personlige miljøer …

… og jeg betragter mig selv som et skønhedssøgende menneske. Siden jeg var barn, har jeg altid været fascineret af smukke ting. Allerede i en ret ung alder lod mine forældre mig tage bussen til centrum af København, hvor jeg gæstede butikker som Den Permanente, Illums Bolighus og Panduro Hobby.

Siden jeg var barn, har jeg altid været fascineret af smukke ting. Allerede i en ret ung alder lod mine forældre mig tage bussen til centrum af København, hvor jeg gæstede butikker som Den Permanente, Illums Bolighus og Panduro Hobby.

Sidstnævnte besøgte jeg især, fordi det altid har interesseret mig at lave ting med mine hænder. Jeg har da også skrevet flere bøger om at pynte op til påske og jul, ligesom jeg er forfatter til diverse titler om buketter og blomsterdekorationer. Alle er udgivet på mit egen forlag Klematis, hvor design- og hobbybøger siden starten midt i 80’erne har været en stærk niche.

Jeg elsker at dele og er utroligt glad for og stolt over, at folk over hele verden følger med i min kreative verden, blandt andet på Facebook, Instagram og YouTube. Her fortæller jeg ikke blot om min have, men også om at binde buketter, skabe kreative borddækninger og pynte op til for eksempel jul.

Old English

Jeg er ikke designer, men har alligevel et godt grafisk øje. Jeg layouter da også selv mine bøger. Og hvis jeg bliver sat sammen med en formgiver, der kan føre pennen, har jeg en helt klar mening om et produkts udseende.

Et rigtigt godt eksempel på dette var i 2014, hvor jeg i samarbejde med Holmegaards designchef Magnus Jørgensen skabte Old English-serien bestående af vaser og skåle. Vaserne er med deres rummelige kumme, smalle hals og brede kant skabt til buketter, der her får frie udfoldelsesmuligheder. 

Desuden giver foden en særlig karakter, der blandt andet kendes fra gamle engelske buketvaser. Deraf navnet… Skålene er fine med løgvækster eller fyldt op med vand, hvori blomsterhoveder kan flyde.

Blomster og buketter

En fantastisk ting ved min have er, at jeg her kan plukke ind til buketter og dekorationer. Det er en stor glæde, og der er simpelthen ikke noget, som kan sammenlignes med en havebuket, og jeg holder af den ‘uperfekthed, mange haveblomster har. Dette kan for eksempel være små insektbid, let skæve stængler eller andet naturligt, der ikke findes hos industrielt dyrkede planter. 

Bæredygtigheden er også vigtig. Vi bliver mere og mere bevidste om, at blomster, der kommer fra andre breddegrader bør udgås. Derfor er der al mulig grund til at have sin egen skærehave, hvor man kan plukke ind af årstidens blomster.

Skiftende årstider

Jeg er så taknemmelig for at bo i et land med skiftende årstider og at føle variationen i både haven og køkkenet. Når jeg ser de spæde vintergækker sidst på vinteren, bliver jeg fyldt med glæde; og føler den samme lykke, når jeg for eksempel serverer de første tidlige kartofler i forsommeren. Madlavning er nemlig også en af mine store passioner. At samle gæster omkring et smukt og veldækket bord med årstidsrelevante retter er ren hygge og livsværdi.

min stil

For mig udgør hus og have en helhed, og de to verdener afspejler hinanden.

Når jeg binder buketter og laver dekorationer, er det det for at bringe lidt af haven ind i huset. Og modsat har jeg skabt flere udvidelser af hjemmet i form af for eksempel udekøkken og drivhusstudie, der er indrettet med et væld af klenodier.

Kunsthåndværk har altid haft en stor plads i mit hjerte, og jeg nyder især at indrette mig med glas og keramik.

Men det er vigtigt for mig at understrege, at det ikke kun er dyre unikating, jeg omgiver mig med. Loppefund, arvestykker, foræringer er også en vigtig del af fortællingen.

Så længe, jeg kan huske, har jeg elsket al lave opstillinger – stilllebener. Inde kan det for eksempel være lysestager, vaser og andre dekorative genstande, samlet på en bakke. Og ude er det især i arbejdet med mine krukkeopstillinger og i mit design af bede, jeg får afløb for min kreativitet.

HUSET

Her er ingen hvide vægge …

Vores hus – en stor patriciervilla fra 1908 – er en statelig villa opført af tiloversblevne materialer fra Marselisborg Slot, der stod færdigt i 1902. Det ligger lige op ad skoven med udkig over Aarhus Bugten.

Vi flyttede hertil i 1994, og jeg gik hurtigt i gang med indretningen af de mange smukke højloftede rum. Fra begyndelsen besluttede jeg mig for forskellige farvetemaer. På det tidspunkt malede folk hovedsageligt deres vægge hvide i skandinavisk stil, men som nævnt holder jeg meget af farver og de følelser, de vækker.

Jeg tog farveprøver med til London og købte gardiner og møbelstoffer i matchende toner, men også herhjemme og i Sverige fandt jeg tekstiler.

Flere af de møbler, vi havde i forvejen, blev polstret om, men vi indkøbte også nye – både antikke og moderne – for jeg kan godt lide at blande forskellige stilarter.

MIN HAVEHISTORIE

Da vi flyttede hertil, var jeg slet ikke gartner.

Vi købte huset, fordi vi havde brug for større lokaler til vores forlagsvirksomhed. På det tidspunkt skænkede jeg ikke haven mange tanker, og det første års tid gik da også med at indrette huset.

I 1996 besøgte jeg kunstneren Anne Just (1948-2009) i Hune i det nordlige Jylland blot et par kilometer fra Vesterhavet. Jeg havde hørt om Annes have og set en del billeder. Det stod mig klart, at det var et unikt sted skabt af en person med helt særlige kreative evner. Måske kunne hun skrive en bog?

Jeg besøgte Anne Just en varm forsommerdag, og mit møde blev livsstilsændrende. At en have kunne være så frodig, blomsterrig og kunstnerisk, betog mig i den grad.

Vi blev hurtigt enige om, at Anne skulle skrive en bog, og det blev den første i en række af flere. Men ud over en forlagskontrakt i tasken, vendte jeg også hjem med en nyvunden interesse for have.

 Anne og jeg blev hinandens bedste venner, og jeg blev mere og mere betaget af haver og blomster. Rejser til England sammen med Anne udviklede min havestil yderligere, og jeg sugede virkelig til mig. 

Da vi flyttede ind, bestod den omkring fire tusinde kvadratmeter store grund primært af en græsplæne. Her havde jeg altså et blankt lærred, og jeg begyndte med stort engagement at indrette haven.

Et par år gik, og efterhånden stod det mig klart, at haven manglede form og struktur.

Jeg indså, at jeg havde brug for en professionel have- og landskabsarkitekt til at definere en retning. Flere anbefalede mig Jane Schul, som jeg hyrede til at hjælpe mig. Jeg nævnte, at jeg gerne ville undvære plænen og have haverum i varierende størrelser. Jane tegnede de overordnede linjer, og jeg var meget begejstret for hendes forslag. Det er således Jane Schuls formmæssige grundidéer, jeg har arbejdet videre med gennem årene.

Senere fik jeg en uvurderlig sparringspartner i have- og landskabsarkitekt Kjeld Slot, der tog over, hvor Jane Schul slap, da hun gik på pension.

I 2002 udkom min første havebog, og da Anne Just samme år blev opfordret til at være vært for en serie haveprogrammer på TV, inviterede hun mig med. Anne var den kreative kunstner, og jeg bistod som den praktiske gartner. I alt blev det til tredive udsendelser med titlen ’Haven i Hune’, og senere blev jeg vært på mine egne programmer.

Anne gik bort i 2009, men haven findes stadig og er åben for publikum.

Min have i dag

At have skabt en have som denne gør mig utrolig glad og stolt …

I dag har min ruminddelte have opnået en modenhed, som jeg ikke havde turdet drømme om fra begyndelsen. Det er en stor glæde at arbejde indenfor nogle faste rammer. Hækkene holder det hele på plads, og deres højde gør, at man oplever haven i etaper og til stadighed overraskes, når man træder ind i et nyt rum.

Bedene

Min have er ikke statisk, og bedene bliver løbende justeret, især hvad farverne angår. I begyndelsen af mit haveliv tænkte jeg meget monokromt – tone i tone, men i dag er jeg ikke nær så striks. Jeg arbejder alene ud fra en intuitiv fornemmelse og har aldrig tegnet en planteplan. Hvis noget ikke bliver, som jeg havde forventet, flyttes planterne til et nyt sted om efteråret.

I den sammenhæng skal nævnes, at jeg selvfølgelig ikke klarer alt dette selv. Mine to gartnere, Birthe og Preben, er helt uvurderlige. Men jeg er The head gardener!

Bedene består af en variation af blomster, hvor én type spiller hovedrollen: narcisser i april/maj; tulipaner og prydløg i maj/juni; pæoner og roser i juni/juli; hortensiaer i juli og dahliaer i august. Alle disse blomster har markante hoveder. Men i enhver forestilling er der også statister, og i haven er det de små blomster, og dem holder jeg særligt meget af.

Gennem hele sæsonen holder jeg blomster og løv op mod hinanden for at se, hvordan de passer sammen. Gode kombinationer skrives op i en notesbog, som jeg altid har med mig i forklædelommen. Om efteråret føres de så ud i praksis. 

Former betyder mindst lige så meget som farver. Rent formmæssigt varierer blomster meget: kugler; spir; blomster med flade hoveder; blomster, der danner slør etc. etc. Det er derfor vigtigt at udnytte og kombinere de forskellige udtryk. Til at binde det hele sammen spiller løvplanter i forskellige farvetoner en stor rolle.

Krukker

En havegenre, jeg har interesseret mig utrolig meget for – og skrevet flere bøger om – er plantning i krukker. Og her kan alle være med. Det er en stil, som jeg har perfektioneret gennem årene, og jeg finder hele tiden på nye udtryk og sammensætninger. Det er lidt ligesom, når jeg indretter og skaber stillebener inde.

Havens rum

I dag er der ikke nogen plæne tilbage i haven. Og hvem har egentlig brug for græs. Jeg har ikke; og heller ikke insekterne, der nyder godt af alle havens blomster. Underpunkterne her giver et indtryk, hvordan havens rum og drivhuse tager sig ud.